Ellen Janssen (26) voelt zich als een vis in het water bij Bluenotion, waar zij zich vooral concentreert op alles wat met Wilmar te maken heeft. Het is een jonge en dynamische organisatie, gevestigd in een oud pand dat uitkijkt op de treinen die het station van Nijmegen binnenrijden en verlaten. Ellen is een vrolijke, nuchtere meid, die haar mannetje wel staat in de fietsbranche en niet snel van de kaart is. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg, is zo’n beetje haar motto. Zelf woont Ellen ook in Nijmegen, vlak bij haar werk, maar ze is regelmatig onderweg met haar opvallende hybride bedrijfsauto om klanten te bezoeken. Vandaag reed NieuwsFiets.nu mee voor een reportage.
Vos Tweewielers, Wijk en Aalburg
De eerste stop is Wijk en Aalburg, waartoe de navigatie ons leidt via modderige landweggetjes waarop trekkers van lokale boeren een vlotte doortocht vertragen. De opvallend bestickerde bedrijfsauto van Wilmar is inmiddels beduidend minder wit als die voor het pand van Vos Tweewielers geparkeerd wordt. Dit familiebedrijf wordt gerund door Carlo Vos en is een ruime, strak ingerichte dorpswinkel, waarin merken als Gazelle, Flyer, KOGA, Sparta, Pegasus, Cortina en Union verkocht worden. Begin volgend jaar komt ook nog LIVET bij, zodra die uitgeleverd worden. De fietsen zijn al in bestelling. Vos heeft een naam hoog te houden als het gaat om service, zo bleek uit een spontaan gesprek met een gepensioneerde klant. Die woonde wat verder weg, maar dat weerhield hem er niet van om op zijn Gazelle e-bike naar Wijk en Aalburg te komen. De service die Vos levert, vond hij niet bij fietsenzaken dichter in de buurt.
Vos werkt al langer met Wilmar Retail, dat compleet vernieuwd is en volledig in de cloud draait. Het kassasysteem van Wilmar Retail draait al, de werkplaatsmodule volgt binnenkort. De reden voor Ellen’s bezoek was het installeren van het nieuwe kassasysteem, waarna ze nadere tekst en uitleg gaf.
Premium Bikes, Rotterdam
De volgende halte was Premium Bikes in Rotterdam, een grote, goed draaiende winkel van Yusuf Karudaman, getooid in een T-shirt met de tekst No Plastic Runner en de logo’s van zijn winkel en Brinckers. Begin juli hield hij, op initiatief van Brinckers’ accountmanager Erik Wierstra, een grote schoonmaakactie in de buurt waarmee zwerfafval opgeruimd werd. Geïnspireerd door die actie heeft hij besloten om via de fietsenverkoop geld in te gaan zamelen, waarmee hij 500 bomen kan gaan planten. Dat wilde Karudaman in de regio Rotterdam doen, maar dat blijkt niet mogelijk te zijn. Daarom zal het volgend jaar in Turkije gaan gebeuren. In de Rotterdamse Zuidwijk beschikt hij over drie panden, de ene is de showroom, de tweede de werkplaats en in het derde zit het kantoor en staat de opslag.
Daar geeft Ellen uitvoerig informatie over de mogelijkheden van het nieuwe Wilmar pakket, die Yusuf wel aanspreken. Hij ziet grote verbeteringen ten aanzien van de huidige werkwijze. Administratief zou het allemaal veel makkelijker worden. “Je hebt geluk,” grapt Yusuf tegen een medewerker. “Het wordt allemaal veel eenvoudiger, maar toch blijft er nog genoeg werk voor jou over,” waarna die collega lachend en opgelucht ademhaalde.
Hoogeveen Fietsbeleving, Gouda
Voordat de derde en laatste ondernemer bezocht wordt, rijdt Ellen eerst langs een slijterij in het centrum van Gouda om een fles rode wijn te kopen. De volgende ondernemer is namelijk de winkel van Jim en Jeroen Hoogeveen, die vorige maand met hun zaak Hoogeveen Fietsbeleving in Gouda bekroond werden tot Tweewielerwinkel van het Jaar 2021. Vader en zoon zijn nog steeds trots op het behaalde resultaat en hangen aan de voorzijde van het pand een groot spandoek op met een foto van de uitreiking. Ze zitten aan een doorgaande route en timmeren zo letterlijk aan de weg met de gewonnen eretitel, die overigens volkomen terecht naar de winkel gegaan is. Hoogeveen heeft ‘fietsbeleving’ op gevel staan en daar is geen woord te veel aan gezegd als je de winkel binnenkomt, die bijzonder sfeervol ingericht is door Decoproject. Een zitje met luxe fauteuils springt direct in het oog, evenals de kassabalie met een betegelde achterwand, de visgraat vloer, het gebruik van hout en de rustige, blowups met sfeerbeelden uit Gouda en overzichtelijke presentatie van de fietsen, waarbij ‘overdaad schaadt’ in het achterhoofd gehouden werd.
Ook bij Hoogeveen hebben ze al langer goede ervaringen met Wilmar en ook hier kon Ellen aan de slag om tekst en uitleg te geven over de nieuwe online-versie van Wilmar Retail en die vervolgens te installeren op diverse kassa’s in de zaak.
Een jaar geleden kwam Ellen de gelederen van Wilmar versterken als accountmanager. Dat heeft ze naar tevredenheid gedaan, want haar dienstverband is inmiddels omgezet in een vaste aanstelling. Zelf voelt zij zich ook helemaal op haar plek, zowel bij het bedrijf als in de fietsbranche. “Het is een leuk jaar geweest. We zijn natuurlijk bezig met de ontwikkeling van Wilmar. Ik moest niet alleen het systeem leren kennen, maar ook alle klanten leren kennen en proberen nieuwe klanten te binden. Het was best uitdagend allemaal,” aldus Ellen. Ze geeft aan dat corona soms wel wat roet in het eten gegooid heeft, omdat je niet altijd bij klanten langs kon komen. “De fietsenzaken mochten wel de werkplaats openhouden, dus dan zeiden ze vaak ‘kom toch maar langs’. Dat scheelde wel een beetje. We zijn met mooie dingen bezig, dus het is alleen maar leuk om dat te laten zien,” vervolgt Ellen. “Behalve de sales houd ik ook de website bij en doe ik de social media. Dat maakt mijn werk extra leuk, want geen dag is hetzelfde. De ene dag ben ik bij klanten, de andere dag volop met het systeem bezig om dingen te testen en te kijken wat de feedback van klanten is. Want dan kunnen de programmeurs daar weer mee verder.”
Het bevalt Ellen prima in de fietsbranche, maar ze vindt het toch vooral een mannenwereld. “Dat maakt het ook wel weer grappig, want als er een vrouw binnenkomt zijn ze soms een beetje van hun à propos. Ze zijn wel lekker direct, zeggen waar het op staat en draaien nergens omheen. Daar hou ik wel van, want daar kan ik iets mee. Ik ben zelf ook best direct, dus daar kan ik wel mee omgaan. Ik ben geen klein bang meisje, dat dan niet weet wat ze moet doen.”
Bij de klanten die vandaag bezocht werden was Ellen vrij inhoudelijk bezig, omdat die toch al langer met Wilmar werken. Ze bezoekt ook zaken die nog niets met Wilmar doen. “Dat gebeurt ook op afspraak. Dan krijgen mensen echt een demo van het programma. Eerst breng ik de wensen in kaart, want ons programma moet natuurlijk wel bij ze passen. En dan ga ik gewoon laten zien hoe het werkt en daarna krijgen ze een periode van twee weken om ermee te werken. Dan kunnen ze mij gewoon bellen en gebruik maken van de helpdesk. Je kan beter vragen stellen dan ermee blijven spelen en je nog steeds niets weet. Als ze dan tevreden zijn dan gaan we het installeren.”
Vélovak vond Ellen leuk om te doen. Ze was er alle dagen in de stand van Wilmar. “Ik ken inmiddels best een aantal klanten, maar ik heb ze nog niet allemaal ontmoet. Op dat moment kan je natuurlijk een hoop bestaande en nieuwe klanten ontmoeten en dingen laten zien. Een beetje informeel kletsen is altijd leuk natuurlijk. Dat spreekt mij wel aan in deze branche. Ik hoef niet zo nodig in een mantelpakje ergens naartoe te gaan. Ik kan gewoon in mijn eigen kloffie overal naartoe gaan. Wel verzorgd natuurlijk, maar iedereen is gewoon lekker zichzelf.”